Alla inlägg den 17 december 2014

Av zeeza - 17 december 2014 11:08

Är det någonting jag är trött på så är det vuxna som låtsas att de inte ser eller hör.
Hur ofta sker inte det på en skola där det sker mobbning?


Vad menar jag med mobbning?
Slag, sparkar, elaka kommentarer  och saker som inte syns lika tydligt, utfrysning, sms, telefonsamtal och meddelande på olika sidor på internet (som facebook osv).

Förr skedde mobbning mest på skolgården men nu för tiden går man även med det i fickan.
Nästan alla barn/ungdomar har en mobil där de konstant har kontakt med resten av världen.
Är det rätt att varje gång ett barn kollar sin telefon så har den någonstans fått ett meddelande att "du är inte värd något, försvinn?"
Det är ju ändå ganska lätt att 'gömma' sig bakom en skärm.


Men det allra allra värsta är de vuxnas kommentarer.
"Ni är ju bara barn, de småretas bara, det är så i din ålder"

Eller det allra värsta som jag vet inte hur många småtjejer får höra:
"Han är ju kär i dig"

Det är därför han jagar dig, drar dig i håret och skriker fula saker.
Vilka signaler sänder det till flickor? 
"Om en man slår dig så är det för att han älskar dig, därför misshandlar han dig" Är det den bilden av kärlek en tjej ska växa upp med? 

Mobbning är allvar, det är aldrig på skämt för att man är barn och retas och är kär, det är inte bara en fas som går över, såren sitter kvar.



TESTA DET HÄR!!

Ta ett papper, ett helt blank platt A4 papper, gör en boll av det, alltså skrynkla ihop det så mycket du kan, hoppa på det så det blir platt om du vill. 
Sen, så försiktigt du kan så det inte går sönder, försök öppna pappret och gör det platt igen. Kunde du få upp pappret? Ja. Är det lika platt som det var innan du gjorde en boll av det? Går det någonsin att få pappret likadant som det var inte? Nej.
Mobbning sitter i. Även om det kanske inte syns så tydligt så är det där.


Skärpning alla vuxna som inte vågar ta sitt ansvar!
Stor tack till alla vuxna som vågar och kämpar!


Och jag hoppas att jag aldrig, aldrig mer behöver höra "han är kär i dig" Hade min dotter fått höra det hade jag blivit galen.

Presentation


Skriver om det mesta som jag känner att jag vill skriva!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Test


Ovido - Quiz & Flashcards